2015. szeptember 21., hétfő

3 trükk, hogy frissebben ébredjen

Biológiai alapja van annak, hogy miért utáljuk az ébresztőóra váratlan felharsanását. „Az alvási inercia még kellemetlenebb érzés, ha hirtelen kell felébrednünk.” – magyarázza Dr. Hans Van Dongen, a Pennsylvaniai Egyetem Alvási és Kronobiológiai Tanszékének segédkutató professzora. „Hirtelen olyan állapotba kényszeríti a szervezetet, amelyre az még nincsen felkészülve.”


Csak lassan!
Egy gyengédebb ébresztőhang segítségével talán hatásosabban le lehetne küzdeni ezt a „képtelen vagyok kikelni az ágyból” érzést. „Egy olyan óra, amely lehetővé teszi, hogy fokozatosan ébredjünk fel, megkönnyítheti az alvási inercia első néhány percét, amelyek a legkellemetlenebbek.” – mondja Van Dongen. Próbáljon ki másmilyen ébresztő hangokat, illetve olyat, amelynek hangja fokozatosan erősödik, vagy amely tengerhullámokat, csobogó patakot és hasonlókat utánoz.

 Programozza be előre a kávéfőző gépet
Az alvási inercia a fizikai és mentális képességeket is csökkenti. Egy tanulmány során a kutatók azt találták, hogy az alanyok koordinációs készsége romlott, és ez a felébredés után több mint egy órán keresztül tartott. De Dr. Mark Rosekind, az Alertness Solutions elnöke szerint, amely ébren maradási stratégiákat kínál vállalkozásoknak, kávéivással ezt az időt jelentősen csökkenteni lehet. „Az egy csésze kávéban megtalálható koffeinmennyiség 15-30 percen belül akár 30%-kal növelheti a fizikai teljesítményt és a mentális éberséget.” – állítja. „Ha valaki egy órán keresztül nem tud magához térni reggel, igya meg ezt a koffeinmennyiséget felkelés után 5 percen belül és félórás előnyhöz juthat. Ám ha 3-4 adag kávénál, kólánál vagy más koffein tartalmú italnál többet iszik egy nap, azzal megzavarhatja a másnap éjszakai alvását.

 Mozogjon egy keveset
„A testmozgás az egyik legjobb ismert módja annak, hogy lerázzuk magunkról a fáradtságot, gyorsan éberré váljunk és úgy is maradjunk.” – mondja Dr. Rosekind. Ahelyett, hogy a reggeli híradót nézné a tévében, sétáljon el az újságoshoz, vigye ki a szemetet, vagy tegyen egy hangos ébresztőórát (a hálószobájában lévőn kívül) a lakás egy másik részébe. „Mire elér odáig, máris mozgott egy kicsit.” – mondja Dr. Rosekind. „Lehet, hogy ez nem túl sok mozgás, de ahhoz elég, hogy gyorsabban felébressze a szervezetét.”
Forrás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

.

.

.

.